14.6.07

Un basarabean în Maranhão (5)

În ziua următoare am ajuns în São Luís. La 800 km de Buriticupu ziua s-a terminat, pe la miez de noapte a început o altă zi.

Într-o altă următoare zi eram în una din cele trei insule capitale ale Braziliei, sau capitala aceluiaşi stat cu denumirea Maranhão. São Luís cu denumirea antică Upaon-Açu în traducere Ilha Grande utilizată de triburile amerindiene tupinambás, se situează la sudul ocenaului Atlantic între băile São Marcos şi São José de Ribamar.

Cu un teritoriu ce cuprinde peste 827 mii km2 iar populaţia atingând la un milion de locuitori São Luís se consideră a fi un oraş foarte atrăgător pentru turiştii din întreaga lume. Situat pe coasta nord-estică a Braziliei defineşte în sine o conjunctură istorică colonială concepută în secolul XV de către francezi în 1612 ca peste 3 ani să revină portughezilor. În 1997 oraşul a primit titlul de Patrimônio Cultural da Humanidade de către UNESCO. Printre care este inundat de arhitectura colonială denotă semnificativ urmele portughezilor.

Într-o seară frumoasă din acelea splendide am avut ocazia să merg la un centru cultural să fiu spectatorul a uneia din cele mai mari sărbători din nord-estul Braziliei „bumba-meu-boi”. Deşi această, sărbătoare se serbează în luna iunie, eu însă am avut ocazia să o văd la sfărşitul lui iulie. Nu ştiu din ce motiv dar în São Luís se continua să se sărbătorească, dar numai în sala acea mare culturală.

Bumba-meu-boi este un dans popular brazilian, ce este realizat de personaje umane, animale înscenate de oameni prin diverse măşti şi haine ce ar reprezenta aceşti boi care dansează transformandu-se din moarte în înviere.

Această sărbătoare se naşte în secolul XVIII ca rezultat al divergenţilor şi relaţiilor înre sclavi si feudali. Reflectând condiţiile sociale ale negrilor şi amerindienilor.

Specificul legendar al acestei sărbători cuprinde în sine satiră, comedie, tragedie şi dramă şi prin care se demonstrează fragilitatea omului şi forţa brutală a boului.

În acea seară am vizionat spectacolul Bumba-meu boi.

Contributia lui Andrei Cuzuioc.

Niciun comentariu: