16.6.07

O stea româneasca in cinema brazilian (3)

Dar cariera actritei de cinema abia începea. Dupa Lucíola, Aurora Fúlgida era ceruta de un public care ghicea în ea pe artista "charmeuse" si hipnotizatoare si care reclama prezenta ei pe ecran. A jucat în Roza care-si pierde petalele, pe un scenariu de Gastao Tojeiro, care a primit elogii calduroase din partea presei. Scriitorul Medeiros de Albuquerque (1867-1934), membru al Academiei Braziliene de Litere, a scris o piesa special pentru ea, dar aceasta nu a fost niciodata reprezentata, deoarece compania, din nefericire, s-a dizolvat. A mai jucat în Datoria de a iubi de la Benedetti Filme, alaturi de Amália de Oliveira.

In jurul idilei cu renumitul întreprinzator Francisco Serrador din Rio de Janeiro nu au lipsit intrigile si bârfele, roade ale unui Rio înca marcat de climatul "belle époque" si de reziduuri provinciale.

In deceniul ’50, când am cunoscut-o, la sediul Casei Române din Rio de Janeiro, atunci deja în vârsta, s-a dovedit o românca foarte preocupata sa-si ajute compatriotii aflati în nevoi în special pe emigranti , oferindu-le, în masura posibilitatilor, asistenta materiala si sprijin moral. La sediul acelui asezamânt si-a cedat, odata, garajul, pentru ca Gheorghe Dascalu sa-si instaleze acolo atelierul de rame, iar într-una din camerele casei adapostea de asemenea români strâmtorati financiar.

Era foarte preocupata de aspectul sau exterior. Tot timpul îsi aranja parul, pe lânga faptul ca dadea mare atentie machiajului. La toate reuniunile si festivitatile de la Casa Româna aparea foarte bine îmbracata si fardata. Ducându-ma s-o vizitez, dupa multi ani, pe când mai locuiam înca în Goiás, am gasit-o istovita, sprijinindu-se pe pernele unui pat, în camera de oaspeti, care fusese salonul reuniunilor de la Casa Româna. Tot timpul îsi aranja parul, ca si cum ar fi fost în fata unei oglinzi, ceea ce-mi amintea de finalul filmului Dama cu camelii.

Ca românca ramasa credincioasa radacinilor sale, nu-si uita tara. Merita cu prisosinta un studiu biografic mult mai amplu si aprofundat. Avea o nepoata, în Rio de Janeiro, care i-a mostenit bunurile si toata arhiva, aceasta fiind foarte valoroasa pentru studiul biografic pe care îl sugerez.

Ea, Aurelia Cocaneanu sau Aurica, pe numele românesc sau Aurora Fúlgida, stralucit pseudonim, reprezinta cu fidelitate gratia si eleganta femeii românce, trasaturi asa de frecvente la atâtea alte personalitati inserate în istoria culturala braziliana.

Autor: Prof. Ático Vilas-Boas da Mota (Macaúbas, Brazilia)

Niciun comentariu: